Datsun 280 Z

Datsun 280 Z

Nissan S30 (predávaný v Japonsku ako Nissan Fairlady Z a na iných trhoch ako Datsun 240Z, neskôr ako 260Z a 280Z) je prvá generácia trojdverových dvojmiestnych kupé Z GT, ktoré vyrábala japonská spoločnosť Nissan Motors, Ltd. v rokoch 1969 až 1978. Jednu z najúspešnejších línií športových vozidiel aká sa kedy vyrábala a ktorá určovala trendy, S30, skoncipoval Yutaka Katayama, prezident spoločnosti Nissan Motor Corporation U.S.A. Jej dizajn navrhol tím pod vedením Yoshihika Matsuo, vedúceho štúdia Sports Car Styling Studio spoločnosti Nissan.

V snahe konkurovať zavedeným európskym športovým vozidlám stanovila spoločnosť Datsun cenu nového modelu 240Z v Spojených štátoch na úrovni 200 dolárov za britský MGB-GT, čo bol päť rokov starý dizajn, na ktorom bolo vidieť, že je zastaralý. Elegantný štýl 240Z, moderná technika, relatívne nízka cena a pôsobivý výkon zapôsobili na verejnosť. Pozitívne reakcie kupujúcich a novinárov z oblasti motošportu boli okamžité a predajcovia mali čoskoro dlhé čakacie listiny na model “Z”.

Ako “halo car” 240Z rozšíril vnímanie japonských výrobcov automobilov nad rámec ich imidžu úsporného vozidla. Rozširujúca sa sieť predajcov Datsun – v porovnaní s obmedzenými výrobnými kapacitami dovážaných športových automobilov Jaguar, BMW, Porsche, Alfa Romeo a Fiat – zabezpečovala jednoduchú kúpu aj pripravenosť na údržbu.

Všetky varianty modelu S30 mali nezávislé zavesenie všetkých kolies so vzperami MacPherson vpredu (prevzaté z modelu Nissan Laurel C30) a vzperami Chapman vzadu. Predné kotúčové brzdy a zadné bubnové brzdy boli štandardom.

Model 240Z používal dva jednokomorové karburátory Hitachi s bočným prietokom typu SU. Tie boli v modeli 260Z nahradené jednokomorovými karburátormi Hitachi s bočným prietokom od modelového roku 1973, aby splnili emisné predpisy, čo malo za následok zníženie celkového výkonu. V roku 1975 bolo na americkom trhu do vozidiel 280Z ako kompenzácia pridané elektronické vstrekovanie paliva L-Jetronic navrhnuté spoločnosťou Bosch.

Pokračovalo to až do modelových rokov 1975 – 1978, pričom na trhy mimo Spojených štátov (a Japonska, ktoré ponúkalo 2-litrový motor až od roku 1974) sa stále dodávalo kupé 260Z a 2+2. Model 240Z S30 nie je prepojený s neskorším modelom 240SX, ktorý sa v Japonsku začal predávať pod názvom Silvia.

Technické údaje Auta

 

Engine type – Number of cylinders : Inline 6
Engine Code : L28E
Fuel type : Petrol
Fuel System : Bosch L-Jetronic fuel injection
Coolant : Water
Engine Alignment : Longitudinal
Engine size – Displacement – Engine capacity : 2753 cm3 or 168 cu-in
Bore x Stroke : 86.1 x 79.00 mm 3.39 x 3.11 inches
Number of valves : 12 Valves
Aspiration : N/A
Compression Ratio : 8.30
Maximum power – Output – Horsepower : 173 PS or 171 bhp or 127 kW @ 5600 rpm
Maximum torque : 221 Nm or 163 lb.ft @ 4400 rpm
Drive wheels – Traction – Drivetrain : RWD
Transmission Gearbox – Number of speeds :
Body : Coupé    
Num. of Doors : 3    
Wheelbase : 230.4 cm or 90.71 inches    
Length : 439.9 cm or 173.19 inches    
Width : 163.1 cm or 64.21 inches    
Height : 128.3 cm or 50.51 inches    
Front Axle : 139.5 cm or 54.92 inches    
Rear Axle : 139 cm or 54.72 inches    
Curb Weight : 1304 kg OR 2875 lbs    
Weight-Power Output Ratio : 7.5 kg/hp    
Steering : Recirculating ball. PAS –    
Front Suspension : Independent with MacPherson struts, lower wishbones, coil springs, telescopic dampers, anti-roll bar
Rear Suspension : Independent with Chapman struts, lower wishbones, coil springs, telescopic dampers
Fuel Consumption – Economy – Combined: 10.9 L/100km 26 mpg UK / 22 mpg US
CO2 emissions : 260 g/Km (estimate)
Top Speed : 205 km/h or 127 Mph
Acceleration 0 to 60 mph (0 to 96 Km/h) : 8.0 s
Acceleration 0 to 100 km/h (0 to 62 mph) : 10 s