Datsun 280 Z
Nissan S30 (predávaný v Japonsku ako Nissan Fairlady Z a na iných trhoch ako Datsun 240Z, neskôr ako 260Z a 280Z) je prvá generácia trojdverových dvojmiestnych kupé Z GT, ktoré vyrábala japonská spoločnosť Nissan Motors, Ltd. v rokoch 1969 až 1978. Jednu z najúspešnejších línií športových vozidiel aká sa kedy vyrábala a ktorá určovala trendy, S30, skoncipoval Yutaka Katayama, prezident spoločnosti Nissan Motor Corporation U.S.A. Jej dizajn navrhol tím pod vedením Yoshihika Matsuo, vedúceho štúdia Sports Car Styling Studio spoločnosti Nissan.
V snahe konkurovať zavedeným európskym športovým vozidlám stanovila spoločnosť Datsun cenu nového modelu 240Z v Spojených štátoch na úrovni 200 dolárov za britský MGB-GT, čo bol päť rokov starý dizajn, na ktorom bolo vidieť, že je zastaralý. Elegantný štýl 240Z, moderná technika, relatívne nízka cena a pôsobivý výkon zapôsobili na verejnosť. Pozitívne reakcie kupujúcich a novinárov z oblasti motošportu boli okamžité a predajcovia mali čoskoro dlhé čakacie listiny na model “Z”.
Ako “halo car” 240Z rozšíril vnímanie japonských výrobcov automobilov nad rámec ich imidžu úsporného vozidla. Rozširujúca sa sieť predajcov Datsun – v porovnaní s obmedzenými výrobnými kapacitami dovážaných športových automobilov Jaguar, BMW, Porsche, Alfa Romeo a Fiat – zabezpečovala jednoduchú kúpu aj pripravenosť na údržbu.
Všetky varianty modelu S30 mali nezávislé zavesenie všetkých kolies so vzperami MacPherson vpredu (prevzaté z modelu Nissan Laurel C30) a vzperami Chapman vzadu. Predné kotúčové brzdy a zadné bubnové brzdy boli štandardom.
Model 240Z používal dva jednokomorové karburátory Hitachi s bočným prietokom typu SU. Tie boli v modeli 260Z nahradené jednokomorovými karburátormi Hitachi s bočným prietokom od modelového roku 1973, aby splnili emisné predpisy, čo malo za následok zníženie celkového výkonu. V roku 1975 bolo na americkom trhu do vozidiel 280Z ako kompenzácia pridané elektronické vstrekovanie paliva L-Jetronic navrhnuté spoločnosťou Bosch.
Pokračovalo to až do modelových rokov 1975 – 1978, pričom na trhy mimo Spojených štátov (a Japonska, ktoré ponúkalo 2-litrový motor až od roku 1974) sa stále dodávalo kupé 260Z a 2+2. Model 240Z S30 nie je prepojený s neskorším modelom 240SX, ktorý sa v Japonsku začal predávať pod názvom Silvia.
Technické údaje Auta
Engine type – Number of cylinders : | Inline 6 |
Engine Code : | L28E |
Fuel type : | Petrol |
Fuel System : | Bosch L-Jetronic fuel injection |
Coolant : | Water |
Engine Alignment : | Longitudinal |
Engine size – Displacement – Engine capacity : | 2753 cm3 or 168 cu-in |
Bore x Stroke : | 86.1 x 79.00 mm 3.39 x 3.11 inches |
Number of valves : | 12 Valves |
Aspiration : | N/A |
Compression Ratio : | 8.30 |
Maximum power – Output – Horsepower : | 173 PS or 171 bhp or 127 kW @ 5600 rpm |
Maximum torque : | 221 Nm or 163 lb.ft @ 4400 rpm |
Drive wheels – Traction – Drivetrain : | RWD |
Transmission Gearbox – Number of speeds : |
5 speed Manual
|
Body : | Coupé | ||
Num. of Doors : | 3 | ||
Wheelbase : | 230.4 cm or 90.71 inches | ||
Length : | 439.9 cm or 173.19 inches | ||
Width : | 163.1 cm or 64.21 inches | ||
Height : | 128.3 cm or 50.51 inches | ||
Front Axle : | 139.5 cm or 54.92 inches | ||
Rear Axle : | 139 cm or 54.72 inches | ||
Curb Weight : | 1304 kg OR 2875 lbs | ||
Weight-Power Output Ratio : | 7.5 kg/hp | ||
Steering : | Recirculating ball. PAS – | ||
Front Suspension : | Independent with MacPherson struts, lower wishbones, coil springs, telescopic dampers, anti-roll bar | ||
Rear Suspension : | Independent with Chapman struts, lower wishbones, coil springs, telescopic dampers |
Fuel Consumption – Economy – Combined: | 10.9 L/100km 26 mpg UK / 22 mpg US |
CO2 emissions : | 260 g/Km (estimate) |
Top Speed : | 205 km/h or 127 Mph |
Acceleration 0 to 60 mph (0 to 96 Km/h) : | 8.0 s |
Acceleration 0 to 100 km/h (0 to 62 mph) : | 10 s |